Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Právo na city.

"Jsem hroznej a moc se omlouvám, ale vážně nebudu mít čas. Nestíhám. Mám tu přes víkend šéfa z Berlína a k tomu ta rodinná oslava..." Další víkend o samotě - kvůli JEHO práci a JEHO rodině. Co říct? Nic. Jsem totiž jen milenka!

Naléhavé ticho na druhé straně telefonní linky nikdy nevěstí nic dobrého.

„Hmm,“ hmuju, protože nevím, co a na co říct. Soustředit se musím, ne litovat.

„No tak, lásko, nenech se přemlouvat.“

„Víš, že mě přemlouvat nemusíš.“ Testuju vody, zatímco se nahlas šklebím do telefonu. S úsměvem jde prý všechno líp.

„Takže to pro mě v neděli uděláš?“ Naléhavost spojená s nejistotou. Takového Luboše ještě neznám.

„Jasně.“ Souhlasím s nedělí. S čím, netuším. „Můžeš mi, ale prosím tě ještě jednou zopakovat v kolik hodin?“

„Ty jsi zlatíčko, víš to?“ Na druhé straně se slyšitelně rozjasnilo. „Hans na tebe bude na čekat dole ve Four Seasons v lobby. Přesně ve tři.“

Takže Hans…ve tři… Kdo to proboha je? „Dobřéééé, ale...“

„Věděl jsem, že mě v tom nenecháš, jsi prostě úžasná!“ rozplývá se, dalších pár minut mě skrze mobilní síť, zahrnuje tak sladkými osloveními, doplněnými nespočetnými komplimenty, že mi z toho začínají trnout zuby.

 „…a neboj, všechno ti ještě pošlu emailem, lásko, vím, jak je ta tvá krásná hlavička děravá.“ Tak přesně tohle jsem potřebovala slyšet. Moje úzkost je archivována a zastrčena do zadních poliček vyhrazených v mé mysli skladišti ´k zapomenutí´.

„Znáš mě naprosto dokonale, zlato.“ Rozesměju se a pošlu mlaskavý zvuk směrem k mikrofonovým dirkám svého mobilu.

 

***

 

neděle. 15:00. Four Seasons.

Točím se kolem své osy jako kohout na kopuli nedalekého kostela a vyhlížím Hanse. Díky několika řádkům neosobního emailu Lubošovi sekretářky vím, jak vypadá. Vím, že očekává prohlídku Prahy, doprovod na večeři a na koncert v Klementinu. Vím, že ačkoliv je Němec budeme mluvit anglicky. Aspoň, že tak. Moje němčina fakt vázne.

 

neděle 16:00 Karlův most.

Hans je zábavný maník. O něco starší než Luboš. Kultivovaný. Fešák. Má smysl pro humor. Na Němce, možná až moc. Co mě ale překvapilo nejvíc je, že před okázalým výkladem pražské historie (občasně se hodící znalosti získané brigádou v dobách mých studií) dává přednost rozhovoru o čemkoliv a ničem.

„Je vážně krásná, Lena.“ Povzdychne, oře se o zábradlí mostu a než kývne směrem k Petřínu, chvíli žasne nad malebností květnoé Prahy.

„A to je co?“

„Petřín.“

„Petrlin, Perlin, Petlin?“ opakuje dokolečka, ve snaze docílit, pro cizince obtížného, zvukového efektu a já se musím smát. Je to roztomilé, jak se snaží. Za to si opravdu zaslouží trochu té historie. Vysvětluji, co Petřín, Petřínská rozhledna a Hladová zeď jsou a jiskřička zájmu, která byla v jeho očích ještě před chvíli, pomalu vyhasíná. Nudí se. Je na čase změnit téma.

V okamžiku, kdy se zmíním o básníkovi lásky, Máchovi a jeho soše, se mu v očích zase rozehrají světýlka a koutky úst se pozvednou.

Chytí mě za ruku a zatáhne směrem k Malé straně. „Chci ho vidět.“

„Máchu? “ Zajíknu se. S hrůzou v očích chvíli těkám mezi Petřínem a svými sandály na vysokém podpatku a propočítávám výsledný poměr sil. „Fajn.“ Kývnu nakonec odevzdaně, neschopna jinou odpovědí vymazat to téměř dětské nadšení z jeho očí. „Jdeme za Máchou, večeře měla být sice na Staromáku, ale Nebozízek taky není k zahození a koncert…“

„…počká! Anebo taky ne…“ ušklíbne se na mě a znovu zatáhne.

 

***

 

neděle 16:00 Petřín.

„Znáš od něj něco?“ Hans stojí před sochou Máchy a s rukama založenýma na prsou si ho důkladně přeměřuje.

„Každý zná…“ zamumlám a v duchu se mi vybaví …´máj lásky čas´, v mém zajíkavém, dětském znění.

„Poslouchám…“ otočí se ke mně a pln očekávání přimhouří oči.

„Nechceš po mě, abych ti tady jen tak z oleje přeložila jeho báseň.“

„Chci.“

„Proč?“

„Protože jsem zvědavéééj?“ protáhne sarkasticky a pozvedne pravé obočí.

„A taky jsi osina v zadku. Věř mi nebo ne, zrovna teď a tady si nedokážu ani vzpomenout, jak to začíná.“

„Tak vzpomínej! Já mám času dost…“ Vykročí rázným krokem a jak tak krouží pomalu kolem, s rukama založenýma za zády, jako nějaký profesor z dvacátých let minulého století, občas na mě významně zamrká.

Ten chlap je komediant a baví ho mě vytáčet. Každý, kdo by nás dnes odpoledne sledoval by řekl, že jsme staří, dobří známí, ne-li pošťuchující se partneři.

“Fajn,“ protočím oči, „když jinak nedáš…“ Zamračím se a zhluboka nadechnu.

Zastaví se a zvážní. Čeká. Jeho čelist viditelně tiká. Je napjatý.

„Byl pozdní večer, první máj…“ recituji procítěně a opatrně couvám. Následuje několik rychlých kroků pozpátku, abych byla mimo jeho dosah. Otočím se k němu zády a ´rozběhnu se´ směrem k Nebozízku jak jen je na vysokých podpatcích možné zatímco přes rameno halekám: „No na zbytek si vzpomenu rozhodně jen u večeře!“

Útěk se nezdařil. Hansova ruka se obtáčí kolem mého pasu a zastavuje tak můj vazozlomně vypadající úprk. „Pomalu, krásko, nerad bych tě místo večeře vezl do nemocnice.“ Směje se na mě a s naprostou přirozeností mě bere za ruku a spolu vyrážíme směr Nebozízek.

 

***

 

neděle, 21:00 Újezd.

 

Večeře byla fajn. Dlouhá. Klidná. Luxusní. Se skvělou společnosti.

Prostě ňamka a pohoda.

Stejně tak i následná procházka stmívajícím se parkem a uličkami Malé Strany. Koncert nestíháme ani kdybychom chtěli a my zřejmě, nebo spíš rozhodně, nechceme.

Je to zvláštní, jak nám občas někdo sedne, někdo, koho byste za normálních okolností vůbec nepotkali.

Kdybych neměla Luboše…

Luboš. Páni. Bavila jsem se tak dobře, že jsem si na něj za celé odpoledne ani večer vůbec nevzpomněla.

„Dáme si spolu ještě skleničku na dobrou noc?“ V Hansových očích se míhají odlesky, staře se tvářících, plynových lamp.

„Proč ne?“ Ukážu k nedaleké slušně vyhlížející vinárně. „Co tamhle?“

„Ehm…“ odkašle si Hans a rozhlédne se nerozhodně kolem. Vypadá jako by hledal kuráž pro další slova. „No já… mysle jsem spíš někde… třeba u mě v hotelu.“

A je to tady! Všichni chlapi jsou stejní! Copak je to normální svádět holku svého podřízenýho?

„Promiň, já, já…“ kroutím hlavou a přemýšlím, jak se z tohohle vyvléct. Nemůžu si dovolit ho urazit a udělat nějaký problém Lubošovi. Přeci jen je to jeho šéf a mohl by se mstít. „Víš, neměj mi to za zlé, jsi fajn a skvěle jsme se bavili, ale Lubošovi by se asi nelíbilo, kdyby s tebou šla do hotelu.“

„Lubošovi?“ vyhrkne a jeho překvapení nevypadá zahrané.

„No víš… s Lubošem jsme spolu už skoro rok a…“

„A on to ví?“ skočí mi do řeči s otázkou, která mi vyrazí dech.

„Prosím?“

„Nic… Nic… Jen…“

„Co jsi tím myslel?“

„To není podstatné, zřejmě jen došlo k nějakému nedorozumění. Přesto. Ehmm…“ Odkašle si nervózně a couvne, jako by mu bylo nepříjemné zůstávat v mé intimní zóně, ačkoliv v ní strávil podstatnou část dne. „Díky za příjemný večer a doufám, že se zase někdy sejdeme.“ Dodá neosobně a mě je naprosto trapně.

Klopím hlavu a s pohledem upřeným na své, propletené ruce, přemýšlím, jak to stalo, jak se to pokazilo, takhle to nesmí skončit. Měl se bavit, měl se smát, měl být spokojený. Nenenene!!!

„Hansi…“ vzhlédnu a zmateně zamrkám kolem. Je pryč.

Očima přeskakuji po tvářích kolemjdoucích. Chvíli to trvá, ale nakonec mezi desítkami kolemjdoucích jeho tvář najdu. Stojí na kraji chodníku, skloněný k okénku taxíku a německy se na něčem dohaduje s řidičem.

„Hansi…“ volám ve snaze upoutat jeho pozornost. Musí mě slyšet, přesto nereaguje. Otevírá zadní dveře taxíku. Rozběhnu se k němu v obavách, že chce bez rozloučení odjet.

„Počkej přeci. Já…“ dotknu se jeho ramene a donutím ho se otočit. „Já…“ hlas mi přeskakuje, zrazuje mě.

„Pst.“ Položí mi ukazováček na rty a smutně kývne směrem dovnitř. „To je v pořádku. Vážně. Taxík tě doveze domů. Chci…“ Odmlčí se a chvíli mi jen tiše zírá do očí. Něco v nich evidentně hledá, a já marně tápu nad tím, co by to mohlo být. „Chci, abys byla v pořádku. Nakloní se nade mnou a rty se lehce dotkne mého čela. “Dobrou.“ Podá mi ruku, pomůže do taxíku a lehce za mnou zaklapne dveře. Jsem zmatená, neschopná cokoliv říct a taxík se rozjíždí.

Naše oči jsou do sebe zakleslé a já se snažím vměstnat jedinou němou větu do svého pohledu. Promiň, takhle to nemělo být…

 

***

 

Pondělí, 20:00, můj byt.

„Jsi prostě úžasná! Jsi ta nejúžasnější ženská na světě…“ Couvám před Lubošem, který se zjevil u mých dveří neohlášen, nečekán a teď mi před obličejem mává obrovským pugétem.

Chyběl mi celý minulý týden. Tedy většinu z něj.

Ale teď, aspoň na dalších pár hodin, je můj. Než bude muset domů k dětem a… manželce.

„Čím jsem si vysloužila takovou vzácnou návštěvu.“

„Jako bys nevěděla, lásko.“ Culí se a tlačí mě pozpátku mým bytem. Cestou odhodí kytici na stolek v obýváku obejme mě kolem pasu a spolu pokračujeme, já pozpátku, směrem k ložnici.

Šátrám a po paměti otvírám dveře za sebou.

„Nevím, jak jsi to udělala, ale Hans byl prostě nadšený! To povýšení je moje, lásko!“ Mumlá oproti mému krku zatímco míříme k posteli.

Ve chvíli, kdy se zadní strana mých kolen dotkne postele, zvedne hlavu a skrze přivřená víčka se mi podívá zpříma do očí. V tu chvíli si vzpomenu na Hanse a jeho téměř shodný, pátravý pohled. Nedokážu to. Klopím oči a bořím svůj obličej do Lubošovi hrudi. Zhluboka vdechnu jeho povědomou vůni a snažím se najít klid pro mou rozháranou mysl.

„Musím se zeptat, Leni,“ šeptá mi něžně do ucha těsně před tím, než svými zuby skousne a jemně zatahá za můj lalůček. „Použili jste ochranu, že ano? Víš, nerad bych přinesl něco domů…“

„Co?“ veškeré hřejivé měkko endorfinů, které až do této chvíle zaplavovalo mé tělo, je pryč. V mém srdci se rozpíná hluboká, černá díra.

Zvedám oči a pátrám v těch jeho. Propaluje mě pohledem a já vím, že tuhle otázku myslel smrtelně vážně. Vzápětí mi všechno dochází. Hansova otázka… i hloubka toho na co se právě teď Luboš ptá.

Odstrčím ho. Potřebuji vzduch. Potřebuji být právě teď od něj co nejdál. Opírám se o parapet okna a chvíli trvá, než jsem schopna se k němu otočit. Křížím paže a objímám vlastní pas. „Tys… tys mu neřek, že mi dva…“ nejsem schopná dokončit větu chybí mi síla, chybí mi chuť s ním vůbec mluvit. Polykám slzy a mé tělo se nekontrolovaně třese.

„Ježíš Leni! Hans Káču přeci zná, řek by jí o nás!“ Míří ke mně a snaží se mě obejmout.

„Vypadni!“ Couvám, co nejdál od něj. Srdce mi buší v uších a hlava se mi točí.

„Leni…“

„Vypadni!“ křičím hystericky, vyhýbám se jeho pažím a běžím vlastním bytem k vchodovým dveřím. Téměř nevidím skrz slzy a mé tělo vibruje směsicí vzteku, bolesti a lítosti, když mě při odchodu beze slova míjí.

 

Jsem jen milenka. Jen milenka. Omílám si svou téměř denně opakovanou mantru a cítím, jak se mi zvedá žaludek ze sebe sama. Ne!

Byla jsem milenka! Hloupá. Naivní. Důvěřivá.

…ale i já mám…

…měla jsem právo na city

 

(celý příběh je fikce a jakákoliv podobnost je náhodná)

Autor: Jana Hrubešová | sobota 3.11.2018 13:30 | karma článku: 22,46 | přečteno: 1057x
  • Další články autora

Jana Hrubešová

Holky pekelné (3. díl)

Blíží se jaro, s ním i teplé dny a letní móda. Je na čase začít hubnout. Opět Pokud patříte mezi ty, které se stále, marně a opakovaně snaží a výsledek se dostavuje sporadický - poradím vám - pořiďte si kotě! Nebo raději dvě!

28.2.2022 v 10:10 | Karma: 16,67 | Přečteno: 259x | Diskuse| Ona

Jana Hrubešová

Holky pekelné (2. díl)

Jako pejskařka jsem zpočátku byla nadšená, že kočičky nebudu muset venčit. Rozespalé, mokré a na kost promrzlé procházky nikdy nepatřily mezi mé oblíbené činnosti. Představa tak byla: Jednou denně uklidím, co vyrobily a je hotovo

21.2.2022 v 9:25 | Karma: 16,33 | Přečteno: 287x | Diskuse| Ona

Jana Hrubešová

Holky pekelné (1. díl)

Kočky jsou prý dobré pro naše duševní zdraví! Já si tak jistá zas už tak nejsem! Jak jsem k Sphynxkám jako zavilá pejskařka přišla? Neuvěřitelně, nepochopitelně, ale vlastní silou....

14.2.2022 v 10:22 | Karma: 21,43 | Přečteno: 548x | Diskuse| Ona

Jana Hrubešová

Samo sebou

Petruška pro jednou a navzdory své hyperaktivitě stála a čekala, až jí svléknu tričko a sukýnku. Tahala za mašličky na růžových plavečkách, prohlížela se ze všech stran a snad už po patnácté se mě zeptala, zda jí to opravdu sluší.

25.1.2019 v 11:39 | Karma: 18,28 | Přečteno: 457x | Diskuse| Ona

Jana Hrubešová

Předplacenka

Horko. Je mi horko. Byla jsem zamotaná v těžké přikrývce. Tedy... Alespoň v to, jsem po včerejším flámu doufala, protože má maskárou slepená víčka odmítala spolupracovat. Uff! asi chvíli potrvá, než je rozlepím.

20.12.2018 v 16:41 | Karma: 20,24 | Přečteno: 585x | Diskuse| Ona

Jana Hrubešová

Jak jsme (svépomocí) budovali jezírko

Určitě si říkáte že v prosinci je to ale pěkně hloupé téma, ale možná taky ne. Vybudovat jezírko není jen tak. Musíte přesně plánovat, vyměřit, objednat a nechat dovézt. Chce to nějaký ten čas se řádně na jaro připravit.

14.12.2018 v 13:50 | Karma: 21,43 | Přečteno: 701x | Diskuse| Hobby

Jana Hrubešová

Tenká hranice mezi životem a smrtí!

Lze všeobecně říci, že čím dříve se dítě narodí, tím je jeho porodní váha nižší. Zachraňujeme děti narozené ve 24. týdnu, vážící méně než půl kila. Vyvstává ovšem otázka:Jsou schopné si matky představit život s takovýmto dítětem?

15.11.2018 v 12:30 | Karma: 19,45 | Přečteno: 813x | Diskuse| Ona

Jana Hrubešová

Co asi dělá pes hlídací v boudě plovoucí?

Pokud si myslíte, že vás Středoevropana už nic moc nepřekvapí, to neznáte Istanbul. Tam je možné úplně vše. Tak schválně, slyšeli jste už o plovoucí psí boudě?.

10.11.2018 v 13:37 | Karma: 20,54 | Přečteno: 528x | Diskuse| Ona

Jana Hrubešová

Zažeňte podzimní deprese - pořiďte si štěně

Dny se krátí, léto je pryč a dalších pár měsíců nás bude obšťastňovat jen šero, mokro a zima. Nebude trvat dlouho a mrcha deprese zaklepe na naše ubedněná okna. Ovšem pouze v případě, že nemáme doma - ŠTĚNĚ!

23.10.2018 v 11:37 | Karma: 21,00 | Přečteno: 614x | Diskuse| Hobby

Jana Hrubešová

Překvapí, či nepřekvapí vás náš jazyk rodný…?

„Dokáže vás čeština ještě překvapit?“ Na vašich tvářích se jistě objevují nějaký ten úsměv možná pobavený a možná mírně uštěpačný. Věřte, nevěřte, rozumím. Čtěte dál. Možná vás zklamu, možná překvapím...

5.10.2018 v 9:54 | Karma: 23,45 | Přečteno: 832x | Diskuse| Společnost

Jana Hrubešová

Pražákům je prý hej.

Autobus. Pražská ranní, dopravní špička. Stojím. A možná už ani to ne. Dav mě v zatáčkách lehce nadnáší a já se snažím příliš nezírat do očí, životem evidentně znuděného, kabelkového psa.

3.10.2018 v 10:32 | Karma: 17,61 | Přečteno: 614x | Diskuse| Politika

Jana Hrubešová

Zatracení svatí!

Dálnicí se směrem k slovenským hranicím řítí malý zelený sporťáček. Postarší Mazda pamatuje ještě časy, kdy se japonská auta opravdu vyráběla v Japonsku, a bylo na ně vážně spolehnutí.

31.7.2014 v 9:11 | Karma: 12,28 | Přečteno: 506x | Diskuse| Letní povídka

Jana Hrubešová

Vím, řekla mi to!

Vzduch se tetelí horkem a rozpálené ulice velkoměsta rozhodně nevybízejí k odpoledníprocházce. Přestože se Tereze podařilo již několikrát z téhle podivné schůzky úspěšněvycouvat, nakonec přeci jen naléhání té ́ženské ́ ustoupila.

30.7.2014 v 9:00 | Karma: 16,63 | Přečteno: 848x | Diskuse| Letní povídka

Jana Hrubešová

Ruská ruleta

„Musela jsem odejít. Musela, protože tohle už opravdu přehnal!“ Pavla zatíná dlouhé nehty dojednoho z polštářů na klíně a sama před sebou omlouvá svůj potupný útěk zesnídaně. „Zase to zkazil!“ plačtivě popotahuje a přesto, že se drahnou chvílisnažila ze sebe smýt všechnu tu potupu, si připadá stejně špinavá a poníženájako před tím. „Zničil úplně všechno! Jak si mohl dovolit takhle otevřeněflirtovat s takovou...“

28.7.2014 v 15:36 | Karma: 11,62 | Přečteno: 802x | Diskuse| Letní povídka
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 630x
Inspirují mě příběhy lidí, zvířátek, budov... Vlastně všeho a všech... ráda je poslouchám, ráda i vyprávím. Každý v sobě nese příběh.

Možná je šťastný, možná smutný a možná právě ten váš je podobný tomu, který teď vyprávím.

Chcete vědět více? Najdete mě na www.janahrubesova.cz